user_mobilelogo

Alpe d’Huez fietsreis 21 – 25 juni 2017

Na een vlotte reis even pizza eten in Le Bourg d'Oisans en dan op zoek naar het Hotel La Forêt de Maronne in La Garde en Oisans.
Aangekomen in bocht 1x van de alpe rechtsaf na wat km’ers rijden onstaat er toch twijvel of we goed rijden. Weer terug rijden zien we een bord van het Hotel dat deze nog 6 km verder op is.

We rijden door en kom tot de conclusie dat dit nog een serieuze beklimming is met een behoorlijk stijgingspercentage. Om 21 uur zijn we in het hotel La Forêt de Maronne en worden we ontvangen door Frank de Belgische eigenaar.

Planning is volgende ochtend rondje Sandra, 2e dag de alpe d’huez en dag 3 zien we daarna wel.  Wij vertrekken langs de “richel” vanuit het Hotel en merk gelijk dat het fietsen in de bergen toch iedere keer weer anders is als in Friesland maar ook de warmte 37 graden speelt een rol samen met mindere voorbereiding. Na een kilometer of 40 krijg ik kramp in de benen en wordt het klimmen op de steile stukken lastig. Sandra besluit dat we halverwege via de Alpe d'Huez afdalen tot de afslag van ons hotel en dat zij verder 6 km klimt naar het hotel en mij met de auto ophaalt en daar ben ik het helemaal mee eens…… De volgende dag nieuwe kansen…..
S’avonds lekker gegeten in het hotel en daarna op het terras met een groep motorrijders uit Nederland, erg gezellig babbelen.

Dag 2 rijden we met auto naar Le Bourg d'Oisans. Vanuit daar even 8 km (vlak) de benen los fietsen en dan gaat het beginnen, 14 km kimmen met  1150 hoogte meters naar de top van de alpe d’huez, waarvan de eerste drie bochten / km het zwaarst zijn, we zien het wel.
Sandra laatste aanwijzingen zijn kerk 1 is 1/3, kerk 2 is 2/3 van de 14 klim kilometers en vooral niet afstappen, maar doorgaan. We fietsen beide ons eigen tempo en voor de eerste bocht is Sandra uit het zicht en ga ik mijn eigen weg. Ik denk zo van als ik de eerste zware stuk van 3 km door ben moet het lukken. Wat direct opvalt zijn de vele landgenoten die ook de berg beklimmen. Ik kan goed in mijn cadans komen in het zware stuk en dit valt mij 100% mee, vanaf daar lekker door fietsen tot aan de top is het motto. Dit gaat niet helemaal lukken omdat ik moet plassen in bocht 9, dit blijkt ook mijn enige stop te worden. Drinken doe ik in eerder bocht, omdat het daar een stukje vlak is. Laatste kilometer komt Sandra mij tegenmoet en fietsen samen het laatste stukje omhoog en krijg uiteraard de nodige tips “voeten naar voren drukken en niet naar beneden” etc., maar ze heeft gelijk het scheelt. Boven op de berg lekker colatje en nog een cappacino. Daarna stukje afdalen op de achterkant van de alpe d’huez en vervolgens weer een stuk omhoog op de cole de Sarenna. Daarna is het alleen nog dalen naar Le Bourg d'Oisans, waar we zijn gestart. Uiteindelijk 66 km en 1444 hoogte meters. Vond het een zware maar niet de mooiste beklimmen. Toch kan ie nu worden afgevikt!

De 3e en laatste fietsdag gaan we de La Bérarde fietsen, deze is 30 km klimmen met 2 smerige stukken erin van ieder ongeveer 2 a 3 km. Wederom 36 Graden en gaan met die banaan. Dit is niet een bekende col, maar de la berardenatuur en de rust is wel de moeite waard. Op het einde bakkie en weer terug, waar nog een klein stukje beklimming in zit. Sandra besluit om nog een extra lus / beklimming te doen. Ik peddel rustig terug en wacht op het terras in e Bourg d'Oisans op Sandra. Deze dag een dikke 70 km en 1111 hoogte meters en weer een geslaagde dag. Volgende morgen vroeg ontbijten en weer naar huis, HELAAS… Zeer geslaagde fiets trip, Sandra thanks.

Deel onze info:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven over Sportmethart schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.